16 juli 2010

Plast


Varför blir en svartvit bild mer spännande och får ett mer suggestivt uttryck? Varför blir den mer personlig. Är det otydligheten som gör den mer personlig och lite hemlig? Den här bilden ligger överst av 12 där jag jämför uttrycken. Gör tydligheten bilden banal och mer opersonlig och intetsägande än en svartvit eller på annat vis otydlig bild? Om en bild är personlig kan egentligen bara betraktaren avgöra. För mig är de bilder jag sparar av mina egna bilder alltid personliga. De är vad jag ser och vill visa på mitt sätt. Om någon annan ser något personligt i dem är deras uppfattning. Det går förstås att marknadsföra sin bild så att ingen missar budskapet - kanske en speciell ram, en serie bilder, bildtexter, rubriker eller varför inte ljud eller musik. Klämmig dragspelspolka för tankarna till något helt annat än utdragna lågfrekventa syntljud. Sätt bilden i ett sammanhang och den får mer personlighet och innebörd.

1 kommentar:

Birgitta sa...

Fina bilder! Inte visste jag att du har en blogg men nu har jag lagt till din länk i min blogglista.
/Birgitta

Archive